MURDALAR GAPIRMAYDILAR… (12-qism) | HaYoL.Uz | Узбекская Музыка, Зарубежная Музыка, Русская Музыка, Турецкая Музыка, Музыка в Машину, Соундтраcк, Минусовки, Фойдали маслахатлар, Хикоялар, Смс шерлар биринчи бизда ! | Yangi taronalar (uzb, rus, zar, turk), Yangi kliplar (uzb, rus, zar) Foydali maslahatlar, Hikoyalar, SMS She'rlar, Yangiliklar birinchi bizda ! | Янги тароналар (узб, рус, зар, турк), Янги клиплар (узб, рус, зар) Фойдали маслаҳатлар, Ҳикоялар, СМС Шеърлар, Янгиликлар биринчи бизда !
— Eshitgan bo'lsang, tuxum bosib o'tirmay, tur o'rningdan!
Pachoqburun kelib o'tirgani xojasiga yoqmaganini anglab, o'rnidan turdi-da, barak tomon yurdi. Ostona hatlay deganda orqadan ovoz keldi:
— Menga Hamzatni topib kel!
Amrga itoat etmoqqa odatlangan Pachoqburun ostona hatlamay, yelkasidagi paxtaligini kiydi-da, daraxt kesayotganlar tomon yurdi. Daraxt arralayotgan Nuriddinga yaqinlashib, odatiga xilof qilmagan tarzda «Bu yoqqa yur», deb to'ng'illadi-yu, iziga qaytdi. U amrga so'zsiz itoat etilmog'iga ishongani uchun ham «kelyaptimikin?» degan xayolda orqasiga qarab ham qo'ymadi. Pachoqburunning kim ekanini yaxshi bilgan nazoratchi arrani qo'yib, unga ergashgan Nuriddindan «qayoqqa ketyapsan?» deb so'ramadi ham.
Nuriddin gulxanga yaqinlashib, salom berdi. Tengiz salomga alik olgach, ro'paradagi g'o'lacha tomon imlab «o'tir», dedi. Nuriddin o'tirgach, kosovning uchi bilan cho'g'ni titib, orasidagi kartoshkani u tomon surdi. Bittasini o'zi olib, sovutish uchun u kaftidan bu kaftiga otib o'ynadi.
— Musulmonlarning afzal tomoni nimada, bilasanmi? — deb so'radi u kartoshka po'stlog'ini archayotib.
Nuriddin «bilmayman, o'zingiz ayta qoling», deganday unga qarab, yelka qisib qo'ydi.
— Afzalligi shundaki, musulmon hamisha boshqalarga yaxshilik tilaydi. Mana, sen menga sog'lik tilab yaqinlashding. Men esam senga sihatlik bilan birga Ollohning rahmatini so'radim. «Bu o'g'ri bunaqa gaplarni qaerdan biladi?» deb hayron bo'lyapsanmi? Men bobomdan eshitganman bu gaplarni. Mening fojiam nimada, bilasanmi? Chin musulmon bo'la olmaganimda. Bobomning chizig'idan chiqmaganimda bu yerda kartoshka yeb o'tirmas edim.
— Endi afsuslanyapsizmi?
— Afsuslanishimdan foyda yo'q. Bu ham dunyoning bir sinovi-da. O'lmasam yana Xudoni tanish yo'liga o'tarman. Lekin… unda kech bo'lib qolishi mumkin. Fir'avnni eshitganmisan?
Nuriddin «yo'q» deb bosh chayqadi.
— Ha, eshitmagansan. Qadimda Misr podshosi bo'lgan. O'zini Xudo deb bilgan ekan. O'sha ahmoq Muso payg'ambarni quvib borayotganida suvga cho'kkan ekan. O'layotib «bo'ldi, Xudoni tanidim», deganida Xudo ham «Endi kech!» degan ekan. Bu juda kuchli falsafa, Hamzat! Hayotda kechikmaslik muhim, juda muhim!
— Kechikmaslik uchun hozirdan boshlasangiz-chi?
— Hozirdan? — Tengiz unga qarab jilmaydi: — Hozir yo'l yo'q… Hamzat, bir yangi odam keldi. Sen u bilan gaplashibsan. Kimligini bilasanmi?
— Yo'q, o'zi kelib gap boshladi.
— Nima deydi?
— «Bizlar musulmon farzandlarimiz, bir-birimizni qo'llab-quvvatlaylik», dedi.
— O'sha to'qqiz qaytgan endi musulmon bo'lib qolibdimi? Bilib qo'y: u bir maraz! Undan nariroq yur. Ammo harakatini ko'zdan qochirma.
— Kim o'zi u?
— Vaqti kelsa bilib olasan. — Tengiz shunday deb o'rnidan turdi-da, barak tomon yurdi.
Nuriddin esa iziga qaytdi.
OSMON UZOQ
Bu odamning gaplari Tursunaliga moydek yoqdi.
«Men qamalaverib pishib ketganman. Senda musulmanin, menda musulmanin. Bir-birimizni suyab yurmasak, bu haromilar bizni yebda yuborishadi. Zemlyak, yaxshi odamligingni qora ko'zlaring aytib turibdi. Uncha-muncha odamga so'zimni o'tkaza olaman, qamoqlarning tuprog'ini bekorga yalamaganman. Sen menga suyanaver…» Bunaqa yoqimli gaplarni o'ziga yaqin olib yurgan Nuriddindan ham eshitmagan edi. «Ko'zlari sovuq bo'lsa ham Xudo ko'ngliga yaxshilik solibdi.
Xudo mening rahmimni yeganga o'xshaydi», deb o'yladi u. Qamoqxonalar tuprog'ini yalayverib to'yib ketgan bu «mehribon»ning ko'ngli nima uchun iyib ketganini u yana uch-to'rt kundan keyin biladi. Hozir esa… Xudoga shukur qiladi. «Xudo tavbamni qabul etdi», deb ko'ngli taskin topadi. U qo'llariga kishan solingandan boshlab Xudoni tildan qo'ymaydi. Dam tavba, dam munojot qiladi. «Gunohim bo'lsa kechir», deydi. Ha, aynan shu so'zlar uchadi tilidan. «Yo yaratgan Egam, men gunohkor bandangman, bilib-bilmay qilgan gunohlarimni kechir», demaydi.
«Gunohim bo'lsa kechir», deydi. Harom-xarish yurib, yeb-ichganlarini gunoh emas, odatiy yashash tarzi deb biladi. Zino qilayotgan paytda Xudoni eslamagan edi. Qo'llariga kishan tushishi bilan yodga oldi. «Shayton vasvasalaridan qutqar» deb so'ramagan edi, «qamoqdan qutqarib ol» deb nolalar qildi. Birovlarning haqqini yeganida bu dunyoning hisob-kitobli ekanini unutgan edi, qamoq zindonida xotirladi. «Nafs balolaridan qutqar» deb so'ramagan edi, «zindon azoblaridan qutqar», deb faryodlar qildi. Yemoqning qusmog'i borligini bilmaganday yurdi, tepki zarbidan qayt qilganida bu haqiqatni anglaganday bo'ldi. «Nafsimni o'ldir», deb so'ramagan edi, «o'zimni o'ldirma», deb tavallolar qildi.
Bandaning holi shu: go'yo u yoki bu ishning gunoh ekanini bilmaganday yuraveradi. Boshi devorga urilib, zarba tufayli ko'zlaridan uchqunlar sachraganida Tangrini eslaydi. So'ng «gunohlarim bo'lsa kechir», deydi. Shunday degani ham katta gap. Ba'zan «E Xudoyim, qaysi gunohlarim uchun meni bunchalik qiynaysan?» deb zorlanib ham qo'yadi. «Haromdan saqlansam edim, nafsimni tiya olsam edim, bunchalar xorlikka yo'liqmas edim», deb o'zini ayblamaydi.
Bil'aks, «Falonchi mendan ko'proq yegan edi, begona to'shaklarni mendan ko'ra ko'proq gullatgan edi. U yallo qilib yuribdi, men esam bunda horman», deb Xudoni adolatsizlikda ayblab ham qo'yadi. Har bir odam o'z amalining asiri ekaniga esa fahmi yetmaydi.
Dunyo bamisli birdaniga ko'karib tezda qurigan dalaga o'xshashini, ehtiyotsizlik qilinsa bu manzara kishini aldab qo'yajagini, aldangach esa, bir kuni hayoti sarg'ayib so'la boshlagach, ma'yus va g'amgin bo'lajagini anglamaydi. Dunyoni fohishaning quchog'iday totli deb o'ylaydi.
Dunyoning botqoq yuzasini qoplagan o'tloqqa o'xshashini, o'ylamay tashlangan har bir qadam botqoqqa botirajagi mumkinligini fahm etmaydi.
Tursunali shunday bandalardan biri. U marhamat so'rab Xudoga ko'p yolboradi. Ammo iymon kalimasi bilan yumshamagan tildan uchgan bu yolborishlar qabul bo'larmikin, vallohi a'lam?!
Insonlarni salomatga, saodatga erishtiruvchi yagona narsa iymondir. Bani Odam har qanday yomonlikni faqat iymon bilangina yengajagini va har bir zafarga faqat iymon bilan erishajagini anglab yetmoq shu qadar mushkulmi? Dunyo to'plashga yetgan aql bu haqiqatni tushunishga kelganda qosirlik qilarmi? Yoki buni fahm eta olmaslikka qalblarning muhrlangani sababmi ekan?
Tursunali bir muttahamning aldov so'zlariga mahliyo bo'lib «Xudo menga marhamat qildi», deb o'tiribdi. Nodon banda bilmaydiki, bu odamning ro'para bo'lgani — gunohlariga yarasha va'da qilingan ajrlarning davomidir. «Gunohim nima edi?» deb yanada battar yig'latadigan daqiqalarning debochasidir.
Tangrining marhamatiga erishmoq oson edi. Nafsni tiymoqqa kuch topsa, sabr eta olsa, kunni shukr bilan o'tkazsa bas edi. Bu unga og'ir tuyulib, yanada mashaqqatliroq, azob oroliga yetaklovchi yo'lni tanladi. Hamonki shu orol nasib etgan ekan, o'zi pishirgan oshni ichmoqdan o'zga chorasi yo'qdir!
Tursunali Murikning shirin so'zlariga mast bo'lib o'tirganida pastdagi karavotda yotuvchi «qo'shni»si bexosdan «Ablah, maraz!» deb qichqirib yubordi. So'ng qo'lidagi maktubni pora-pora qilib yirtdi. Keyin esa duch kelgan narsani tortqilab, irg'itaverdi. Bunga ham qanoat qilmay karavotni mahkam changallaganicha silkita boshladi. Atrofdagilar «hay-hay»lab ushlab qolishmaganida Tursunalining tepadan yerga qulashi aniq edi.
Chorasiz odam joyiga o'tirib yig'lay boshladi. Dunyodagi eng ayanchli narsa balki erkakning yig'lashidir. Qamoq lagerlarida esa tez-tez uchrab turgani uchunmi ayanchli tuyulmaydi.
Kunduzlari butalar panasida, tunlari esa yostiqqa hasratlarini to'kkan tarzda yig'lash odatiy hol. Lekin bu chorasiz odam kabi ho'ngrab, yelkalari silkinish darajasi yig'lamoq kamyob hodisa. Shu sababli ham «Nima bo'ldi, nega dodlayapsan?» deb so'raguvchilar topildi. Chorasiz odam avvaliga qo'l siltab qo'yib javob bermadi. Dam o'tmay ko'z yoshi daryosi qurib, hasrat dengizi esa tosha boshlagach, dardini aytdi:
— Xotinim mendan ajralishibdi. Ablah, iflos! Axir men uni sevardim. Men uni deb o'tiribman bu yerda. Odamni men bosmaganman. Rulda uning padarla'nati ukasi edi.
Mashinamni yashirincha olib chiqqan ekan, hayvon! Xotinim «yolg'iz ukamni qutqarib qoling», deb yalinsa, men laqma bo'ynimga olib o'tiribman.
— Ukasi yolg'izmidi?
Chorasiz odamning talvasasini ensasi qotgan tarzda kuzatayotgan Qo'tos shunday deb unga yaqinlashdi.
— Ha, bittagina ukasi bor edi.
— Eri-chi? Eri nechta edi?
— Tushunmadim, o'rtoq, bu nima deganingiz?
— Ukasi bitta, ammo eri bitta emas ekan, demoqchiman.
— Unday demang, biz bir-birimizni sevar edik.
— Burningni art! He, mishiqi! — Qo'tos shunday deb hech bir kutilmaganda tarsaki tortib yubordi. Zarbning zo'ridan chorasiz odam yonboshlab qoldi. Tarsakidan qanoatlanmagan Qo'tos unga qarab tupurdi.
— Sen ham erkakman, deb yuribsanmi? Bir-birini sevar emish! Bilib qo'y, «sevgilim!» deb quchoqlaganida xayolida sen emas, ketvorgan o'ynashi turadi. Hezalak! Xotinlarni senga o'xshagan hezalaklar buzadi. Eplash qo'llaringdan kelmasa nima qilasanlar uylanib?! Shu hollaringga yana ko'ngillaring begonalarni ham tusaydi. Sen ham borarmiding begonaga? — Yuzini silab o'tirgan chorasiz odam indamadi. — Borarding. Begona bilan o'pishayotganingda xotinchang ham begona bilan ayshini surardi. Senlarning hayoting mana shunaqa axlat.
Xotining seni qo'ygan bo'lsa nima bo'pti? Bu yerda o'lib ketmasang, chiqib, boshqasini topasan.
Yuzta er ko'rib to'ymagan shilta bir ishvasi bilan ko'zingga qizdek ko'rinadiyu, tamom, unga uylanasan. Bir-birlaringni sevib yuraverasanlar. — Qo'tos shunday deb chorasiz odamning oyog'iga tepdi-da, so'kinganicha nari ketdi. Soliqni vaqtida to'lamagan mahbusning masalasini hal qilishga kirgan Qo'tos ishni pishitib, chiqib ketgunicha birov lom-mim demadi.
Bu yerdagi bema'niliklarga, bekordan bekorga so'kishlaru urishlarga ko'nikib qolgan Tursunali chorasiz odamning kaltaklangani boisini tushunmadi. Har qanday sharoitda ham o'zini chetga olish tinch hayotini ta'minlayajagini anglab yetgan Tursunali yana joyiga chiqib yonboshladi. Chorasiz odam esa yig'lamasirab, o'zicha bir nimalar deb o'tiraverdi. Unga dardkash topilmadi. Olam-olam dardni yelkalarida ortmoqlab yurgan odamlarga begona dardning hojati bor ekanmi? Shular kabi Tursunali ham o'z dardining asiri edi. Hozirgi voqea sabab bo'lib, ko'z oldiga xotini keldi. Shu paytga qadar «xotinim men bilan ajralishi mumkin», degan fikr xayoliga kelmagan edi. Odatda er xotinni qo'yguvchi edi. Xotin «javobimni bering», deb so'raguvchi, er janoblari esa hushlariga kelsa taloq xatini berguvchi edilar.
Ajib zamonning ajib qonunlarini qarangki, endi xotin erni qo'yadigan bo'libdi. Yana «qamoqdagi erimni qo'ydim», desa qonun ham «xo'p» deyaverar ekan. Tursunali shunisiga besh ketmadi. Hozir kaftlarini bolish qilib shiftga tikilib yotar ekan, «Bitta ahmoqning gapiga kirib Matluba ham ajralishsa-ya?!» degan fikr xayoliga urilib dahshatdan sapchib ketayozdi.
Davrini surib yurgan kezlarida xotini «javobimni bering» deb qolsa, ko'p ham tarang qilmagan bo'lardi. Matluba ba'zan nolib qolsa «Chidasang shu, chidamasang to'rt tomoning Toshkent» deb ajralishga sha'ma qilardi. Hozir esa «ajralish» degan so'z uni dahshatga soldi.
«Yo'q, ajrashadigan bo'lsa o'ynash bilan tutganida tashlab ketardi. U meni yaxshi ko'radi», deb o'ziga o'zi tasalli berdi. «Yaxshi ko'rardi…» — «Biz bir-birimizni sevardik…» — «Bilib qo'y, «sevgilim!» deb quchoqlaganingda xayolida sen emas, ketvorgan o'ynashi turadi!…» — «Begona bilan o'pishayotganingda xotinchang ham begona bilan ayshini suradi…» Bu gaplarni eslab Tursunalining yuragi uvishdi. Shu paytga qadar xotini begona erkak bilan don olishmog'i mumkinligini o'ylab ham ko'rmagan edi. «U ham tirik jon, unda ham nafs bor. Shayton uni ham vasvasaga soladi», degan fikrdan uzoq edi. «O'ynash bilan nafsni qondirish erkakka yarashadi. Xotin o'z eriga sadoqatli bo'lmog'i shart!» — Tursunalining bu sohadagi falsafasi shundan iborat. U o'zining buzuqligini xiyonat deb hisoblamagan, agar birov unga «bu qilig'ing oila deb atalmish oppoq, pokiza dasturxon ustida balchiqqa botgan oyoqlar bilan yurishdir», desa zaharli jilmayib «Bu yigit uchun ayb emas, yigit kishiga qirqta xotin oz», deb qo'ygan bo'lardi. Agar o'sha odam «Bir juvonga qirq erkak oz», desami, «Jinni ekansan!» deb so'kib berishi aniq edi.
«Begona bilan o'ynashayotganingda xotinchang ham…»
«Yo'q, — dedi Tursunali o'ziga o'zi, — Matluba bunaqa haromdan hazar qiladi…»
«Harommi bu ish? Sen o'zing nima uchun hazar qilmading?»
Kimdir shunday deb qulog'i ostida pichirlaganday bo'ldi.
G'oyibdan berilgan bu savolga javob qaytara olmadi. Chunki haromdan nima uchun hazar qilmaganini o'zi ham bilmas edi. Shaharga tushgan kezlari maishat qilgan damlarida ko'z suzib turuvchi ofatijonlar ustidan pul sochgan onlarida bularning fohisha ekanini, kechagina yoki bir soatgina muqaddam boshqa bir erkak ko'nglini ovlaganini, ertaga yoki bir necha soatdan so'ng bu ahvol takrorlanayajagini, unga «jonginam» deb cho'chchayayotgan lablar o'nlab yoki yuzlab erkakka ishva qilgani va qilajagini o'ylamas edi. Nafsni qondirishdan o'zga narsani bilmasdi. To zahmga chalinguniga qadar pala-partish yurdi. So'ng tanlaydigan bo'ldi.
Tanlagani qursin! Pul evaziga o'zini sotuvchi ayolning yaxshi-yomoni, tozasi-yu, iflosi bo'larkanmi?! Oq it bilan qora itning farqi bo'lmaganidek, bularda farq yo'qligi, barchasi «fohisha», «buzuq», «shilta»… kabi «unvon»lar bilan xorlanishini uning oqsoq fahmi idrok qila olmas edi.
Ishtoni yo'qning hadigi cho'pdan, deganlaridek, o'zi botqoqqa botgani holda, pokiza odamning etagi loy emasmikin, deb gumonsirashi qiziq. «Yo'q, begonaga yaqinlashmoqqa haqqi yo'q!» deb hukm chiqarmog'i undanda qiziq. Uyidagi pokiza to'shakka o'ynashini boshlashdan hazar qilmagan odam «haromdan hazar qilish» xususida o'ylagani yanada qiziqroq.
Xotinining ko'rpa-to'shaklarni kuydirib tashlaganini bilib, «bunaqa ahmoq xotin dunyoda yagona bo'lsa kerak», deb o'ylagan edi. Hozir o'sha voqeani eslab, yuragi uvishdi.